Algemene voorwaarden

1. Toepasbaarheid

Niettegenstaande enige andersluidende communicatie in het verleden of de toekomst, aanvaardt de Koper door het aanvragen van een offerte bij WOOD.S Houtbewerking BV, dat enkel volgende normen van toepassing zijn op alle contractuele, precontractuele en buitencontractuele rechtsverhoudingen tussen WOOD.S Houtbewerking BV  en de Koper, zowel huidige als toekomstige: (in hiërarchisch dalende volgorde, het volgende bij ontstentenis of stilzwijgen van het vorige) (1) de schriftelijke en ondertekende bijzondere overeenkomst; (2) de schriftelijke orderbevestiging; (3) deze Algemene Voorwaarden; (4) artt. 3-88 van het Weens Koopverdrag; (5) de Unidroit Principles; (6) het Belgische recht.
 WOOD.S Houtbewerking BV wijst alle andere normen en voorwaarden af, met de enkele uitzondering van die voorwaarden die WOOD.S Houtbewerking BV uitdrukkelijk ter aanvaarding ondertekent.
De eventuele nietigheid van één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of een deel van een bepaling doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van de overige bepalingen en/of de rest van de bepaling. 

2. Offerte, order en orderbevestiging

WOOD.S Houtbewerking BV kan alle offertes op gelijk welk ogenblik terugtrekken. In elk geval zijn alle offertes van WOOD.S Houtbewerking BV vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een order door de Koper.
Een overeenkomst komt slechts tot stand zodra een persoon die bevoegd is WOOD.S Houtbewerking BV in rechte te verbinden de order van de Koper schriftelijk bevestigt, dan wel zodra WOOD.S Houtbewerking BV met de uitvoering van de order een aanvang maakt. In ieder geval zijn wijzigingen in de stock en prijsverschillen van meer dan 5% redenen om de bestelling te weigeren, ook na goedkeuring, waarbij aan de klant het betaalde bedrag zal worden teruggestort, tenzij de klant akkoord gaat met de gewijzigde voorwaarden.

3. Prijs

Prijzen van verpakking, transport, invoerrechten, heffingen en belastingen zijn niet inbegrepen en ten laste van de Koper, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen.
Valutaschommelingen, evenals verhogingen van materiaalprijzen, prijzen van hulpmaterialen en grondstoffen, lonen, salarissen, sociale lasten, van overheidswege opgelegde kosten, heffingen en belastingen, transportkosten, in- en uitvoerrechten of verzekeringspremies, optredende tussen de orderbevestiging en de levering van de zaken, geven WOOD.S Houtbewerking BV de bevoegdheid de overeengekomen prijs evenredig te verhogen.

4. Levering

Indien de Partijen overeenkomen dat WOOD.S Houtbewerking BV de goederen levert buiten haar onderneming, reizen de goederen voor rekening en op risico van de Koper.
De opgegeven uitvoerings- en leveringstermijnen zijn steeds indicatief en maken geen essentieel bestanddeel van de overeenkomst uit. In geval van overschrijding van de aangegeven termijn, zullen WOOD.S Houtbewerking BV en de Koper een redelijke bijkomende termijn overeenkomen. Geen enkele termijnoverschrijding, noch van de oorspronkelijke, noch van de bijkomende termijn(en), kan aanleiding geven tot een ontbinding van de overeenkomst. 

5. Koop op afroep

Indien WOOD.S Houtbewerking BV en de Koper overeenkomen dat de koop “op afroep” gebeurt, zal de Koper de volledige overeengekomen hoeveelheid binnen de overeengekomen periode al dan niet deel per deel bestellen. WOOD.S Houtbewerking BV  zal de bestelde hoeveelheden op een moment naar keuze binnen de overeengekomen periode voor de Koper voor levering ter beschikking stellen. Indien de Koper op het einde van de overeengekomen periode niet de volledige overeengekomen hoeveelheid besteld heeft, kan WOOD.S Houtbewerking BV naar eigen keuze: (1) de resterende hoeveelheid of een deel daarvan op een door WOOD.S Houtbewerking BV te bepalen ogenblik voor de Koper voor levering ter beschikking stellen en factureren; en/of (2) de overeenkomst ontbinden met betrekking tot de resterende hoeveelheid of een deel ervan.

6. Risico

Het risico op de verkochte zaken gaat over op de Koper op het moment dat de overeenkomst tot stand komt.

7. Informatie, stalen en aanwending

De Koper wordt geacht op de hoogte te zijn van alle kenmerken van de door hem bestelde producten. De Koper kan geen enkel recht ontlenen aan de informatie, stalen of modellen die WOOD.S Houtbewerking BV op eigen initiatief of op verzoek van de Koper zou verstrekken. WOOD.S Houtbewerking BV is in geen geval aansprakelijk voor de verkeerde aanwending van de verkochte zaken.

8. Kwaliteit en maten

Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, levert WOOD.S Houtbewerking BV zaken van een kwaliteit en omschrijving die gebruikelijk zijn.
De verkochte zaken zijn natuurproducten die kunnen krimpen, scheuren, vervormen, verkleuren en uitzetten. WOOD.S Houtbewerking BV aanvaardt hiervoor geen enkele aansprakelijkheid.
Afwijkingen tot 10 % in min of in meer ten aanzien van opgegeven hoeveelheden, maten, gewichten en getallen, evenals geringe afwijkingen in kleuren en gelijkaardige kenmerken gelden niet als non-conformiteit.

9. Prijsaanpassing bij Stijging van Kosten

In geval van een significante stijging van de kosten die betrekking hebben op de reeds bestelde producten of diensten, behoudt WOOD.S Houtbewerking BV zich het recht voor om de overeengekomen prijs evenredig aan te passen. Deze stijging kan voortkomen uit factoren zoals, maar niet beperkt tot, wijzigingen in grondstofprijzen, transportkosten, energieprijzen, belastingen, invoerrechten, lonen, en valutawisselkoersen. WOOD.S Houtbewerking BV zal de klant zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen van een eventuele prijsverhoging, waarbij een toelichting wordt gegeven over de oorzaak van de stijging en de herberekening van de prijs. Deze kennisgeving moet binnen 10 dagen na constatering van de kostentoename, plaatsvinden. Indien de klant niet akkoord gaat met de voorgestelde prijsverhoging, heeft deze het recht om binnen 10 dagen na ontvangst van de kennisgeving schriftelijk bezwaar te maken. In geval van bezwaar kan een heronderhandeling van de voorwaarden plaatsvinden. Indien een akkoord niet binnen 15 dagen wordt bereikt, behouden beide partijen het recht om de overeenkomst met betrekking tot de betreffende bestelling te ontbinden zonder dat één van de partijen gehouden is tot enige schadevergoeding, tenzij reeds geleverde producten of diensten in gebruik zijn genomen door de klant.

10. Terugnamekosten

Klanten hebben het recht om binnen 8 dagen na ontvangst van de goederen hun bestelling te annuleren en de producten te retourneren enkel in geval dat onderstaande voorwaarden werden vervuld. In geval van retourzending van goederen, wordt een terugnamekost in rekening gebracht. Deze kosten bedragen 20% van de aanschafwaarde van de teruggezonden goederen. Deze terugnamekost dekt de kosten voor het verwerken van de retourzending en het opnieuw op voorraad nemen van de producten. De terugnamekost wordt in mindering gebracht op het bedrag dat aan de klant zal worden terugbetaald na ontvangst en controle van de geretourneerde goederen. De klant is daarenboven verantwoordelijk voor de kosten van verzending van de geretourneerde goederen, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. De geretourneerde goederen dienen in originele, ongeschonden staat te verkeren en mogen niet gebruikt zijn. Goederen die niet in overeenstemming zijn met deze voorwaarden kunnen geweigerd worden of zullen de terugnamekost verhogen op basis van de staat van de goederen. Retournamekosten zijn niet van toepassing op producten die op maat zijn gemaakt of die speciaal werden besteld.

11. Klachten en aansprakelijkheid

De Koper moet de hoeveelheid en de afmetingen direct nalevering controleren. Afwijkingen in de hoeveelheden of afmetingen moet hij onmiddellijk op de leverbon noteren, bij gebreke waaraan hij geacht wordt de hoeveelheid te aanvaarden als overeengekomen.
De Koper moet de zaken binnen de 24 uur na levering grondig keuren, ook indien hij de zaken doorzendt. De Koper verliest het recht zich op de non-conformiteit of het gebrek van de zaken te beroepen, indien hij WOOD.S Houtbewerking BV niet binnen de 48 uur nadat hij deze non-conformiteit of dit gebrek heeft ontdekt of behoorde te ontdekken aangetekend op de hoogte brengt, met een nauwkeurige identificatie van de zaken en een gedetailleerde opgave van de niet-conformiteit of het gebrek. In ieder geval verliest de Koper het recht zich op de non-conformiteit of het gebrek te beroepen, indien hij WOOD.S Houtbewerking BV niet voor het verzagen of verwerken of ten laatste binnen de drie maanden na levering op zulke wijze op de hoogte brengt. De vrijwillige reactie van WOOD.S Houtbewerking BV op een laattijdige of gebrekkige kennisgeving creëert geen enkel recht in hoofde van de Koper. Al het voorgaande geldt onverminderd voor de non-conformiteit of het gebrek die WOOD.S Houtbewerking BV kon kennen. Klachten ontheffen de Koper in geen enkel geval van zijn betalingsverplichting. De Koper is gehouden tot het vergoeden van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten. In geval van tijdig en correct gemelde non-conformiteit of gebrek, zal WOOD.S Houtbewerking BV naar eigen keuze en inzicht: (1) de non-conforme of gebrekkige zaken of delen van zaken vervangen; of (2) de non- conformiteit of het gebrek vergoeden. WOOD.S Houtbewerking BV is in geen enkel geval gehouden tot het vergoeden van indirecte schade, noch van schade die het factuurbedrag overstijgt. De Koper mag in geen geval de zaken terugsturen, werkzaamheden door derden laten uitvoeren, of tot een dekkingskoop overgaan.

12. Overmacht en hardship

WOOD.S Houtbewerking BV is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of hardship.
In geval van overmacht of hardship kan WOOD.S Houtbewerking BV naar eigen keuze en inzicht (1) de uitvoering van haar verplichtingen tijdelijk opschorten; (2) de overeenkomst bij aangetekende brief ontbinden; en/of (3) de Koper uitnodigen om de overeenkomst te heronderhandelen. Indien de Koper niet te goeder trouw deelneemt aan de heronderhandelingen, kan WOOD.S Houtbewerking BV de rechtbank verzoeken nieuwe contractsvoorwaarden te bepalen en/of de Koper tot schadevergoeding te veroordelen. Onder overmacht en hardship worden onder meer verstaan (louter exemplatieve opsomming): ijsgang, bijzondere weersomstandigheden, staking, overheidsmaatregelen, vertraging in de aanvoer, uitvoerverbod, oorlog, mobilisatie, transportbelemmeringen, waaronder gebrek aan of intrekking van vervoersmogelijkheden, uitvoerbelemmeringen, invoerbelemmeringen, ziekte of ongevallen, communicatie- en informaticastoringen, etc.

13. Factuur en betaling

De Koper moet zijn klachten met betrekking tot facturen binnen de drie werkdagen na ontvangst van de factuur schriftelijk overmaken. Alle facturen zijn contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel van WOOD.S Houtbewerking BV. Enkel kwitanties ondertekend door personen die bevoegd zijn WOOD.S Houtbewerking BV in rechte te verbinden zijn geldig. Ingeval van niet-betaling, of onvolledige betaling op de vervaldag:

  • geldt van rechtswege en zonder ingebrekestelling een rentevoet van 10 %
  • is de Koper een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 10 % van het factuurbedrag met een minimum van euro 250,-, onverminderd het recht van WOOD.S Houtbewerking BV om hogere schade te bewijzen;
  • is de Koper gehouden tot alle gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten;
  • worden alle andere, zelfs niet vervallen facturen van WOOD.S Houtbewerking BV op de Koper onmiddellijk opeisbaar;
  • heeft WOOD.S Houtbewerking BV het recht de (verdere) uitvoering van de betreffende en/of één of meerdere andere overeenkomsten met de Koper te schorsen en/of bij aangetekende brief te ontbinden, zonder dat daartoe een voorafgaande ingebrekestelling vereist is.

Aanvaarding van gedeeltelijke betaling gebeurt onder alle voorbehoud en wordt aangerekend in volgende volgorde: (1) inningskosten, (2) schadevergoeding; (3) intresten; (4) rente; (5) hoofdsommen.

14. Netting

In overeenstemming met de Wet op de Financiële Zekerheden d.d. 15 december 2004, compenseren en verrekenen WOOD.S Houtbewerking BV en de Koper automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen WOOD.S Houtbewerking BV en de Koper steeds maar de grootste schuldvordering per saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft.

15. Opschorting en ontbinding

In geval van enige verandering in de toestand van de Koper, zoals overlijden, omzetting, fusie, overname, overdracht, vereffening, staking van betaling, collectief of minnelijk akkoord, verzoek om uitstel van betaling, stopzetting van activiteit, beslag of enige andere omstandigheid die het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Koper kunnen schaden, houdt WOOD.S Houtbewerking BV zich het recht voor om wegens dat loutere feit: hetzij de uitvoering van delen of meerdere overeenkomsten met de Koper op te schorten tot het ogenblik dat de Koper afdoende zekerheden biedt voor zijn betaling; hetzij delen of meerdere overeenkomsten met de Koper ontbonden te verklaren vanaf de datum van verzending van de ontbinding, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, onverminderd het recht van WOOD.S Houtbewerking BV om bijkomende schadevergoeding te vorderen.

16. Bevoegdheid

Alle geschillen tussen WOOD.S Houtbewerking BV en de Koper vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement van de maatschappelijke zetel van WOOD.S Houtbewerking BV, tenzij WOOD.S Houtbewerking BV de normaal bevoegde rechtbank verkiest. Het Belgische recht is van toepassing.

17. Taal

Deze Algemene Voorwaarden zijn op eenvoudig verzoek beschikbaar in het Nederlands en zijn tevens te consulteren op www.fencecover.be In geval van afwijking heeft de Nederlandstalige versie voorrang.

18. Meerwerken     

Meerwerken zijn alle werken die niet expliciet in de oorspronkelijke offerte zijn opgenomen, maar die door de opdrachtgever bijkomend worden gevraagd of noodzakelijk blijken voor de correcte uitvoering van de werken. De opdrachtgever geeft WOOD.S Houtbewerking BV de bevoegdheid om meerwerken uit te voeren indien noodzakelijk door de vastgestelde toestand ter plaatse, ter oplossing van een probleem ... of indien dat wordt gevraagd door de opdrachtgever. Meerwerken worden gefactureerd bovenop de oorspronkelijke contractprijs en dienen betaald te worden volgens de overeengekomen betalingsvoorwaarden. Meerwerken worden in rekening gebracht op basis van een vooraf overeengekomen eenheidsprijs, een afzonderlijke offerte of, bij gebrek daaraan, aan de gangbare tarieven van de aannemer. Er wordt een minimumfactuur gehandhaafd van 1 werkuur plus de gedane verplaatsing.